About

"If we consider the accurate calculations underlying his concretions, Evangelisti’s space can be described as an ordered chaos. But then again, if we think of its “fantastic” developments, escaping all rational explanation and measuring, we can as well refer to this space as a chaotic order. This may recall Mandelbrot’s theory of “fractals”, which makes us think of Evangelisti’s work as an artistic response to the new scientific trend that began to emerge during the Sixties, when the categories of simpleness, order and regularity as epistemological priorities were given up in favour of the opposite categories, i.e. complexity, disorder, and chaos.

His works are of different types and made with different materials (resins, aluminium, Plexiglas, optic fibres, glass, etc.), but all can be traced to a sort of “new spatialism”. In an empty space, as a result of the exchange of vital energy between lines, light and shadow, we see forms appearing and disappearing like reflections of anti-matter, inflated with their own existence which is made of instants. Forms disappear and get trans-formed, as they prepare to enter another dimension. The optical flow which departs from them and hits us manifests itself through an intense chromatic, luminist, vibration. Light gets trapped in these structures, but, in order to unfold, it needs the atmosphere, it needs to meet the shadow. The “mystery” of light penetrates this exploded geometry, seeping through the multiple meanders of the structure, going in and out, getting absorbed or glanced off. If it is true that two parallel lines tend to converge, ad infinitum, to a vanishing point, Evangelisti’s art seems to show that, ad infinitum, light approaches and moves away at the same time, contracting and expanding in a constant pulsation".

"E’ uno spazio, quello di Evangelisti, che può essere letto come un caos ordinato, in ragione del rigoroso calcolo che guida le sue concrezioni, o come un ordine caotico, se si tiene conto dei suoi sviluppi “fantastici” , che sfuggono alla razionalità e alla misurazione. Un “caos” che può far pensare alla teoria dei “frattali” di Mandelbrot, e che dunque riflette, sul piano artistico, l’indirizzo scientifico affermatosi a partire dagli anni ’60 del Novecento: rinunciare alla priorità epistemologica delle categorie di semplicità, ordine, regolarità , a favore delle categorie opposte : complessità, disordine, caoticità.

Le tipologie delle sue opere sono varie, e realizzate con vari materiali (resine, alluminio, plexiglass, fibre ottiche, vetro ecc.), ma tutte sono riconducibili a una forma di “nuovo spazialismo”. Nel vuoto, per effetto dello scambio di energia vitale tra linea, luce e ombra, compaiono, e si dileguano, forme che sembrano riflessi di anti-materia, gonfie di una loro esistenza che procede per istanti. Forme che svaniscono, e poi si trans-formano per entrare in un diverso orizzonte. Il flusso ottico che parte da esse e ci colpisce, si esplica attraverso una vibrazione cromatica, o luministica, di potente intensità . La luce è intrappolata in queste strutture, ma per manifestarsi ha bisogno di un’atmosfera, di confrontarsi con l’ombra. Il “mistero” della luce, penetra in queste geometrie esplose, si incunea in giochi multipli, esce e rientra, viene assorbito e rimbalza. Se è vero che all’infinità due rette parallele tendono a convergere, Evangelisti sembra voler dimostrare che all’infinito la luce si avvicina e si allontana nello stesso tempo, si contrae e si dilata in un pulsare continuo".

Silvia Pegoraro, estratto da "l'oscura luce dello spazio-materia" 2001

 

 

The center of my work is light both as a material and as a theoretical essence in its scientific and symbolic declinations.

According to Einstein, space-time is curved and light is also subject to this trend.

Einstein ci narra di uno spazio-tempo curvo in cui anche la luce è assoggetta a questo andamento.